قیمت خودرو | قیمت خودرو امروز | قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو کاهش یافت | جدول قیمت خودرو | قیمت خودرو ۵ مرداد ۱۴۰۱

قیمت خودرو | قیمت خودرو امروز | قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو بدون تغییر ماند | جدول قیمت خودرو | قیمت خودرو در ۱۷ تیر ۱۴۰۱

قیمت برخی از خودروها، امروز در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات دیروز بدون تغییر بوده است.
کد خبر: ۱۳۷۲۵۰۸

قیمت خودرو در بازار امروز نسبت به روز گذشته بدون تغییر ماند. نوسان قیمت خودرو در بازار کشور همچنان ادامه دارد. اگر میزان عرضه خودرو به بازار مناسب باشد، قیمت خودرو با ثبات می‌شود. حذف قرعه کشی خودرو چقدر بر کاهش قیمت خودرو در بازار تاثیر دارد؟. آخرین وضعیت قیمت خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید.

 

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، بر اساس معاملات انجام شده امروز (۱۷ تیر ۱۴۰۱) قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات دیروز بدون تغییر بوده است.

مدل خودرو قیمت (تومان)
سمند LX (ساده) 285.000.000
سمند LX (ساده) 1401 302.000.000
پژو پارس (LX ) 1401 372.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1400 293.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1401 301.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) 355.000.000
پژو ۲۰۶ صندوقدار (v8(1400 370.000.000
پژو ۲۰۷ اتوماتیک (1400) 560.000.000
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 1400 387.000.000
 تندر90 E2 475.000.000
رنو تندر پلاس اتوماتیک 610.000.000
تارا اتوماتیک 1401 590.000.000
رانا پلاس (1401) 300.000.000
دنا معمولی (رینگ فولادی) 1400  385.000.000
دنا معمولی 1401  400.000.000
دنا پلاس دنده‌ای توربو 1400 475.000.000
هایما s7 توربو پلاس 925.000.000
سایپا ۱۱۱ 204.000.000
سایپا ۱۳۱ 183.000.000
ساینا 1400 205.000.000
ساینا 1401 211.000.000
تیبا (رینگ فولادی) 1400 187.000.000
تیبا ۲ (رینگ فولادی) 1400 197.000.000
شاهینG  (1401) 375.000.000
کوییک دنده ای 1401 215.000.000
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال)   1.190.000.000
ام وی ام 315 هاچ بک  475.000.0000
ام وی ام X22، دنده ای اسپرت اکسلنت (1400)
580.000.000

قیمت خودرو در دوراهی جدید

دنیای‌اقتصاد نوشت: صنعت و بازار خودرو هر دو در بلاتکلیفی به سر می‌برند، صنعت در انتظار تامین نقدینگی برای تداوم تولید و تحقق وعده‌های رشد یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاهی است و بازار نیز چشم به آیین‌نامه واردات خودرو و سرانجام مذاکرات برجامی دارد.

در این میان هر چند دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو از تب‌وتاب افتاده (نسبت به دوسال گذشته) اما به دلیل عرضه کم و تقاضای بالا، خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای همچنان بین دلالان دست به دست می‌شود.

حالا اما متقاضیان خودرو بین وعده‌های سیاستگذار خودرو مبنی‌بر رشد تولید و کاهش قیمت‌ها از یک‌سو و نافرجامی مذاکرات برجامی و آیین‌نامه واردات در بلاتکلیفی مانده‌اند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا شرایط کنونی زمان مناسبی برای خرید است یا با اطمینان به وعده‌های سیاستگذار، تقاضای خود را به ماه‌های آتی یا سال آینده موکول کنند؟ پیش از پاسخ به این سوال در ابتدا نگاهی می‌اندازیم به بازار کنونی خودرو.

طبق گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار خودرو، ویژگی اصلی این روزهای بازار نبود خریدار و فروشنده است. این در شرایطی است که فقط افراد نیازمند خودرو و مصرف‌کننده اقدام به خرید می‌کنند. این وضعیت البته از ابتدای سال شکل گرفته و تا به امروز نیز ادامه یافته است.

یکی از دلایل رکود، وعده‌های سیاستگذار خودرو مبنی‌ بر رشد تولید همراه با کاهش هزینه تولید، و آزادسازی واردات خودرو است.

سیاستگذار از ابتدای سال جاری وعده رشد تولید همراه با رشد کیفیت و آزادسازی واردات را داده، حال آنکه هنوز هیچ اتفاق خاصی روی نداده است.

هر چند آخرین آمار تولید خودرو که مربوط به سه‌ماهه منتهی به خردادماه امسال است از رشد 11درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد، اما آمار مذکور خودروهای ناقصی را که خودروساز اقدام به تکمیل آن‌ها کرده نیز شامل می‌شود.

بدین ترتیب برخی از متقاضیان با توجه به آمار رشد تولید در انتظار عرضه بیشتر و به دنبال آن کاهش قیمت در بازار هستند و با این استدلال دست از خرید کشیده‌اند. اما در شرایطی که خودروسازان جهانی همراه با چالش‌های کمبود ریزتراشه‌های الکترونیکی، اقدام به کاهش تولید خودرو کرده‌اند، و از سوی دیگر قیمت‌ها نیز به دلیل کمبود خودرو در بازارهای جهانی روند صعودی به خود گرفته، باید در انتظار کاهش قیمت خودرو در کشورمان باشیم؟

آنچه مشخص است سیاستگذار خودرو با اتکا بر قیمت‌گذاری دستوری، وعده رشد تولید دوبرابری خودرو را نسبت به سال گذشته داده، حال آنکه منبع تامین نقدینگی را کاهش هزینه‌های تولید از سوی خودروساز خوانده است؛ ایده‌ای که در شرایط فعلی تورمی غیرعملی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر اخذ تسهیلات و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین نقدینگی نیز فعلا در کماست و خودروساز تنها بر عایدی فروش و پیش‌فروش برای گردش نقدینگی خود حساب باز کرده است.

در این بین هر چند فروش در سه‌ماهه خردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 35درصدی را تجربه کرده، اما همانطور که پیش‌تر گفته شد افزایش فروش به دلیل تکمیل محصولات ناقصی است که خودروساز قبل از تکمیل، آن‌ها را به متقاضیان فروخته بود بنابراین پیش‌بینی اینکه در ماه‌های آتی نیز عرضه از تولید پیشی بگیرد کمی سخت به نظر می‌رسد.

بدین‌ترتیب می‌توان این‌طور جمع‌بندی کرد که خودروساز هنوز به طور قطره‌چکانی اقدام به عرضه خودرو به بازار می‌کند و تا نقدینگی مناسبی وارد این شرکت‌ها نشود نمی‌توان انتظار رشد تولید از دو شرکت خودروساز بزرگ کشور را داشت. این نقدینگی به طور حتم از مسیر فروش کنونی خودرو قابل‌حصول نیست، چرا که فروش با هزینه تولید همخوانی ندارد.

بدین‌ترتیب زیان خودروسازی ناشی از تولید هر خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند در نهایت به رشد تولید ختم شود. اما مشکل خودروساز برای رشد تولید تنها نقدینگی نیست، بلکه کمبود ریزتراشه‌های الکترونیکی و رشد قیمت آن در جهان نیز بر تولید خودرو تاثیرگذار است.

در برآوردی که یکی از خودروسازان کشورمان در سال گذشته همراه با بحران ریزتراشه‌ها انجام داد، تاکید کرده بود که تامین تراشه‌های الکترونیکی باعث افزایش حدود ۱۵میلیون‌تومانی قیمت تمام‌شده هر دستگاه شده است؛ حال آنکه این افزایش قیمت تا پایان پاییز به ۲۳میلیون تومان خواهد رسید. این خودروساز در ادامه تاکید کرده که قبل از بحران تراشه‌های الکترونیکی، تامین این تراشه‌ها در یک خودرو با هزینه ۱۵۰دلاری صورت می‌گرفت.

این در شرایطی است که حالا مجموع قیمت در یک دستگاه خودرو به ۷۰۰دلار رسیده است (با توجه به نرخ روز قیمت دلار). همچنین پیش‌بینی شده که تامین تراشه‌های الکترونیکی باعث افزایش حدود ۱۵‌میلیون‌تومانی قیمت تمام‌شده هر دستگاه خودرو شده و برآورد می‌شود که این رقم به حدود ۲۳میلیون تومان تا انتهای پاییز افزایش پیدا کند بنابراین مشخص است که خودروساز از سمت تامین و قیمت ریزتراشه‌های الکترونیکی نیز تحت فشار است. با این حال اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری و فرمان به رشد تولید با ضرر، نمی‌تواند اوضاع قیمتی بازار را بهبود ببخشد.

به سوالی برمی‌گردیم که در اول گزارش مطرح شد، مبنی بر اینکه آیا چشم‌اندازی برای بهبود بازار خودرو وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تا اصلاح قیمتی از سوی سیاستگذار خودرو رخ ندهد، نمی‌توان انتظار داشت معجزه‌ای در بازار خودرو رخ دهد.

قیمت خودرو بدون تغییر ماند | جدول قیمت خودرو | قیمت خودرو در ۱۷ تیر ۱۴۰۱

وعده‌ و وعید شاید بتواند در مدت‌زمان کوتاهی بازار ملتهب خودرو را التیام ببخشد اما در درازمدت کارساز نخواهد بود. در ادامه این گزارش به بازار‌های جهانی می‌پردازیم و اینکه بازار خودروی جهان نیز در شرایط کنونی به دلیل افت تولید قیمت‌های بالایی را تجربه می‌کند. این در شرایطی است که بازار خودروی کشورمان انتظار دارد با قیمت‌گذاری دستوری، از رشد قیمت‌ها جلوگیری و بازار را از واسطه‌گران و دلالان پاک کند.

رشد جهانی قیمت خودرو

فروش خودروهای جدید در ایالات متحده در سه‌ماهه دوم سال در مقایسه با سال گذشته بیش از 21درصد کاهش یافت؛ زیرا کمبود جهانی تراشه و نیمه‌هادی‌ها همچنان باعث ایجاد مشکلات تولید برای صنعت خودرو می‌شود.

آسوشیتدپرس معتقد است عرضه کم، قیمت‌های جهانی خودرو را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده و بسیاری از مصرف‌کنندگان را از خرید خودرو منصرف کرده ‌است. براساس اطلاعات موجود در وب‌سایت ادموندز دات‌کام، خودروسازان 49.3 میلیون دستگاه خودرو در طول سه‌ ماه فروخته‌اند که تقریبا 933هزار دستگاه کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

نتایج مطالعه جی‌دی‌پاور نشان می‌دهد که میانگین قیمت فروش یک وسیله نقلیه برای شش ماه اول سال نزدیک به 45هزار دلار رسیده است، رکوردی که 17.5درصد بیشتر از یک سال قبل است. فروش تویوتا در نیمه اول سال 19درصد و در ژوئن 18درصد کاهش یافت. این کاهش به جنرال‌موتورز فرصت داد این شرکت ژاپنی را کنار بزند و ‌عنوان پرفروش‌ترین خودروساز ایالات متحده را به‌دست آورد.

شرکت خودروسازی استلانتیس، که از ادغام پی‌اس‌ای و فیات‌کرایسلر شکل گرفته است، 16درصد کاهش فروش داشت. فروش هوندا در سه‌ماهه دوم نصف شد و این شرکت مشکلات زنجیره تامین را مقصر این شرایط دانست. فروش نیسان در این سه‌ماهه نزدیک به 39درصد کاهش یافت و هیوندای نیز 23درصد کاهش فروش داشت.

ادموندز دات‌کام اعلام کرده است که نزدیک به 3.5 میلیون خودروی جدید در سه‌ماهه گذشته در ایالات متحده فروخته شده است که 20.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

ادموندز انتظار دارد که کمبود موجودی در آینده قابل‌پیش‌بینی ادامه یابد و خریداران خودرو روزهای ناامیدکننده‌ای را در پیش داشته باشند.

رندی پارکر، رئیس بخش فروش هیوندای موتور آمریکا، گفت که انتظار دارد کمبود تراشه به‌تدریج در سال جاری بهتر شود و پیش‌بینی می‌کند تولید 30درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

سی‌ان‌بی‌سی هم در گزارشی به افزایش قیمت خودرو در آمریکا اشاره کرد و نوشت: هزینه‌های ماهانه برای تامین مالی خرید خودرو به بالاترین حد خود رسیده است. طبق داده‌های ماه می ‌ادموندز دات‌کام، مصرف‌کنندگان با پرداخت ماهیانه به‌طور متوسط 656دلار برای یک خودروی جدید، با نرخ 5.1 درصد بازپرداخت 70.5 ماهه مواجه می‌شوند. برای خودروهای دست‌دوم، متوسط پرداخت ماهانه 546دلار با میانگین نرخ 8.2 درصد و بازپرداخت 71 ماهه است. قیمت خودرو با افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه، هزینه‌های استقراض برای انواع وام‌های مصرفی، از جمله وام‌های مربوط به خودروها، افزایش یافته است. همراه با افزایش قیمت خودروهای نو و دست‌دوم و موجودی محدود به دلیل چالش‌های زنجیره تامین، انتظار نمی‌رود بازار خودرو به این زودی‌ها بهبود یابد.

علاوه‌بر کمبود تراشه‌های کامپیوتری، اجزای کلیدی موردنیاز برای خودروهای کنونی با خطرات در زنجیره تامین و جنگ در اوکراین و قرنطینه‌های مرتبط با کووید در چین روبرو هستند. براساس آخرین داده‌های اداره آمار ایالات متحده، قیمت خودروهای جدید در بازار آمریکا 12.6 درصد و قیمت خودروهای دست‌ دوم 1. 16درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. براساس پیش‌بینی جی دی پاور، برای خودروهای جدید، میانگین قیمت معامله در ماه می ‌44هزار و 832 دلار برآورد شد. برای خودروهای دست‌دوم، مصرف‌کنندگان به طور متوسط 31هزار و 450دلار می‌پردازند.

آخرین وضعیت قیمت خودرو در بازار

علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد، خبر آزادسازی واردات خودرو و عدم تمدید مصوبه ممنوعیت، بازار آزاد خودرو را کمی آرام‌تر کند اما بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که دلالان همچنان با قدرت بازار را در دست دارند و اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا، روند قیمت‌ها در بازار خودرو و مقایسه آن با قیمت‌ها در آخرین روز هفته گذشته و روز نخست آن (چهارشنبه و شنبه) نشان می‌دهد که دلالان از تلاش باز نمی‌ایستند و همچنان افسار بازار خودرو را به دست دارند و اجازه کاهش قیمت‌ها را در این بازار نمی‌دهند. این در حالیست که تجربه گذشته نشان می‌دهد، حتی خبرها در رابطه با واردات خودرو بر بازار آزاد تاثیرگذار بوده است.

اما علیرغم اینکه از چهارشنبه هفته گذشته، با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، از سرگیری واردات خودرو در سال جاری قطعی شد، قیمت‌ها در بازار همچنان در شیب صعودی قرار دارد.

نکته قابل توجه اینجاست که محصولات خارج از تولید همچون پرایدهای سایپا نیز همچنان در مسیر افزایش قیمت هستند. بطور مثال سایپا ۱۱۱ که در اوایل هفته گذشته ۲۰۳ میلیون تومان بود و تا پایان هفته نوسان یک میلیون تومان داشت، امروز (شنبه) به ۲۰۷ میلیون تومان هم رسیده است.

در سایر محصولات گروه خودروسازی سایپا افزایش دو تا ۹ میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته دیده می‌شود.

در محصولات ایران‌خودرو نیز افزایش دو تا ۲۲ میلیون تومانی قیمت محصولات نسبت به آخرین روز از هفته گذشته (چهارشنبه) مشهود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها